Italia

Detașarea lucrătorilor în Italia 

Companiile cu sediul în statele membre ale Uniunii Europene care intenționează să-și detașeze angajații în Italia pentru a furniza un serviciu temporar trebuie să respecte mai multe cerințe și prevederi. Directivele 96/71/CE, 2014/67/UE și 2018/957/UE stabilesc reglementările în acest sens. 

Decretul legislativ din 15 septembrie 2020, nr. 122 a implementat Directiva 2018/957/UE. După cum s-a stabilit deja prin Decretul nr. 136/2016, condițiile de muncă și de angajare ale statului membru gazdă se aplică – dacă sunt mai favorabile lucrătorului detașat – și raportului de muncă dintre lucrătorii detașați și societatea detașată. 

Companiile care își detașează lucrătorii în Italia trebuie acum să-și alinieze salariul angajaților cu cel al unui muncitor italian. 

Cu toate acestea, dacă până în septembrie 2020 a fost suficientă ajustarea salariului minim al lucrătorului la salariul național – dacă este cazul – odată cu transpunerea națională a Directivei 2018/957 în Italia, în prezent este necesară ajustarea completă a salariului lucrătorului detașat la cel al angajatului italian, lucrător din aceeași categorie, prin aplicarea celui mai reprezentativ contract colectiv de muncă. 

Obligații preliminare pentru detașare 

Compania care își trimite angajații pe teritoriul italian trebuie să transmită o declarație preliminară de detașare la Inspectoratul de muncă. Declarația trebuie trimisă electronic prin intermediul site-ului Cliclavoro, cel târziu cu o zi înainte de începerea prestării serviciului.  

Companiile trebuie să notifice fiecare angajat pe care intenționează să-l detașeze în Italia. 

Declarația de detașare în Italia trebuie să includă date despre: 

  • data de începere și de încheiere a postării; 
  • atât compania de detașare, cât și compania gazdă; 
  • numărul de lucrători detașați; 
  • adresa locului de muncă din Italia; 
  • tip de activitate care se va desfășura în Italia; 
  • numele reprezentantului domiciliat; 

Este, de asemenea, obligatorie desemnarea unui reprezentant care are domiciliul pe teritoriul italian . Această persoană va fi responsabilă de legătura dintre compania care detașează și ofițerii de control ai Inspectoratului de muncă ( Ispettorato Nazionale del Lavoro ). 

Cerințe de imigrare și permise de muncă  

Lucrătorii din afara UE care dețin un permis de muncă valabil, eliberat de statele membre UE, pot fi detașați în Italia pentru maximum 90 de zile din 180 pentru activități precum: „ motive economico-comerciale, contacte sau negocieri, învățare și testare a utilizarea bunurilor de capital cumpărate sau vândute în contextul unui contract comercial ”. 

În cazul în care activitățile care urmează să fie desfășurate în Italia sunt diferite de cele enumerate mai sus, trebuie solicitat un permis de muncă , de exemplu un permis de intrare pentru subcontractare, dacă există un contract de subcontractare între firma de detașare la care este angajat și clientul italian. 

Condiții de muncă și salarizare 

O companie care își trimite angajații în Italia este supusă prevederilor legale și contractuale aplicabile angajaților companiilor din același sector cu sediul în Italia. Aceste prevederi se referă la timpul de lucru, odihna compensatorie, sărbătorile legale, programul de lucru și munca de noapte, remunerația (inclusiv sporurile pentru orele suplimentare), etc. 

Salariu minim  

Italia nu are un salariu național minim legal . Din acest motiv, este esențial ca angajatorii străini să analizeze și să identifice cu atenție contractul colectiv de muncă italian și nivelul adecvat în care va fi clasificat fiecare lucrător detașat

Păstrarea documentelor de detașare 

Pe durata detașării, este obligatorie păstrarea și punerea la dispoziție la cererea autorităților de muncă a unei copii a următoarelor documente: 

  • Contracte de muncă sau documente echivalente care să ateste stabilirea raportului de muncă; 
  • fișe de plată; 
  • Fișele de pontaj care indică începutul, sfârșitul și durata orelor zilnice de lucru; 
  • Documente care dovedesc plata salariilor; 
  • Certificate A1. 

După încheierea detașării în Italia, este necesar să se păstreze toată documentația privind misiunea pentru o perioadă de cel puțin doi ani . 

Reprezentantul cu domiciliul pe teritoriul italian trebuie să păstreze în mod corespunzător și să țină la dispoziția autorităților străine de muncă documentele. În cazul unei cereri oficiale din partea autorităților competente, pot fi necesare traduceri în limba italiană. 

Securitatea socială  

În temeiul Regulamentului 883/2004, societatea care detașează trebuie să solicite instituției sociale competente eliberarea unui Certificat A1 pentru lucrătorii detașați. 

Italia a încheiat convenții bilaterale de securitate socială cu mai multe țări din afara UE. Institutul italian de securitate socială (INPS) oferă informații despre acordurile individuale, domeniul de aplicare a acestora și cerințele pentru procedurile de aplicare. 

Fondul de asigurări sociale în construcții Cassa Edile 

Lucrătorii detașați în sectorul construcțiilor trebuie să fie înregistrați și să plătească contribuții sociale la Cassa Edile competentă pentru adaptarea la contractul colectiv național relevant ca urmare a legislației naționale (D.Lgs. 17/). 07/2016 nr.136) și normele UE (Directiva 2014/67). 

Acest lucru nu se aplică lucrătorilor din țările care au încheiat o convenție cu Italia pe această temă (Germania, Franța, Austria, San Marino). 

Sancțiuni  

Potrivit art. 12 din Decretul legislativ 136/2016, netransmiterea declarației prealabile de detașare se pedepsește cu amendă de la 180 la 600 euro per lucrător detașat. 

În cazul nerespectării obligației de păstrare a documentelor legate de detașare, compania care detașează este pasibilă de amendă administrativă de la 600 EUR la 3.600 EUR per lucrător detașat. 

Nedesemnarea unui reprezentant cu domiciliul în Italia în scopul transmiterii și primirii actelor și documentelor și al legăturii între societatea de detașare și ofițerii de control ai Inspectoratului de muncă ( Ispettorato Nazionale del Lavoro ) se sancționează cu amendă de la 2.400 la 7.200 euro. 

Folosim cookie-uri pentru a ne asigura că iți oferim cea mai bună experiență de utilizarea a portalului și pentru a facilita navigarea.