Slovacia

Detașarea lucrătorilor în Slovacia 

Legea nr. 311/2001 Coll. (Codul muncii și modificările ulterioare) și Legea nr. 351/2015 Coll. (Cu privire la cooperarea transfrontalieră în detașarea lucrătorilor pentru efectuarea de lucrări în prestarea de servicii și modificări ulterioare) reglementează detașarea lucrătorilor în Slovacia. Aceste acte transpun Directiva 96/71/CE, 2014/67/UE și 2018/957/UE în legislația națională. 

Evaluări preliminare pentru detașarea lucrătorilor în Slovacia 

Înainte de a detașa lucrători în Slovacia, angajatorul din străinătate ar trebui să efectueze o evaluare generală a factorilor care compun o detașare autentică, printre care: 

  • locul unde angajatorul își are sediul social, administrația și sediile administrative; 
  • locul unde angajatorul plătește impozitele și contribuția la asigurările sociale; 
  • locul unde angajatorul desfășoară o activitate sau numărul de înregistrare a camerei de comerț a societății sau a unei organizații profesionale; 
  • locul unde angajatorul încheie contracte de muncă cu salariații; 
  • legea aplicabilă privind contractele de muncă și alte contracte încheiate de angajator; 
  • numărul de contracte executate în contextul activităților esențiale desfășurate de angajator; 
  • suma cifrei de afaceri dintr-un alt stat membru. 

În plus, angajatorul va efectua o evaluare suplimentară și asupra angajaților detașați. În special: 

  • dacă activitatea în Slovacia se va desfășura doar pentru o perioadă determinată; 
  • data începerii afișării; 
  • perioadele anterioare în care postul a fost ocupat în mod repetat de același salariat sau de alți salariați; 
  • natura activității desfășurate; 
  • dacă va exista rambursare a cheltuielilor de călătorie și cazare; 
  • locul în care salariatul își desfășoară de obicei munca; 
  • dacă se vor întoarce în țara sa de reședință sau vor fi detașați în altă țară membră. 

Notificare către autoritățile slovace 

Dacă toate cerințele menționate mai sus sunt îndeplinite, în conformitate cu Directiva 96/71/UE și transpunerile sale naționale, angajatorii cu sediul în țările UE/SEE își pot detașa lucrătorii în Republica Slovacia pentru prestarea de servicii. 

Angajatorul gazdă trebuie să notifice Inspectoratul Muncii din Republica Slovacă cu cel puțin 1 zi înainte de începerea prestării serviciilor. 

Notificarea, pe hârtie sau în format electronic, trebuie să conțină: 

  • Denumirea comercială și sediul social în cazul unei firme; numele complet în cazul unei persoane fizice; 
  • Numărul de identificare și numărul registrului în care este înregistrat; 
  • Numărul estimat de angajați care urmează să fie detașați; 
  • Numele complet, data nașterii, adresa de reședință și naționalitatea angajaților detașați; 
  • Ziua începerii și ziua încetării afișării; 
  • Adresa unde va avea loc prestarea serviciului și tipul lucrărilor efectuate; 
  • Numele serviciului/serviciilor pe care angajatorul gazdă le va furniza prin intermediul angajaților detașați; 
  • Numele complet, adresa de reședință și informațiile de contact ale persoanei de contact desemnate să predea documentele și să furnizeze informații Inspectoratului Național al Muncii, care trebuie să fie prezent fizic pe teritoriul Republicii Slovace pe toată perioada detașării; 
  • Dacă angajații înlocuiesc un alt angajat detașat anterior în Slovacia și toate datele relevante ale acestora. 

Condiții de muncă și salarizare 

Condițiile de muncă din Slovacia se aplică parțial lucrătorilor detașați. Concret, art. 5 din Legea muncii transpune Directiva 96/71/CE, care se referă la: 

  • durata timpului de lucru și perioada de odihnă; 
  • durata concediului plătit; 
  • salariul minim, revendicarea salariului minim și suplimentele salariale pentru munca suplimentară; 
  • sănătate și securitate la locul de muncă; 
  • condițiile de muncă ale femeilor, ale angajaților adolescenți și ale angajaților care îngrijesc un copil mai mic de 3 ani; 
  • tratament egal și interzicerea discriminării; 
  • conditiile de munca la angajare de catre agentia de angajare temporara; 
  • condițiile privind îmbarcarea asigurate salariatului de către angajator; 
  • rambursarea cheltuielilor de călătorie, rambursarea cheltuielilor de îmbarcare și alimentație aferente călătoriilor de afaceri sau pentru transportul la locul de muncă obișnuit de pe teritoriul Republicii Slovace; în scopul reglementării speciale sau aplicării contractului colectiv relevant, precum și rambursarea cheltuielilor de cazare și alimentație sau a oricărei alte compensații comparabile furnizate de angajatorul gazdă în conformitate cu legislația statului, de la care angajatul este trimis să presteze servicii legate de prestarea serviciilor. . 

Punerea în aplicare a prevederilor de bază nu exclude aplicarea condițiilor de muncă și a condițiilor de angajare care sunt mai favorabile salariatului detașat. 

Salariul minim în Slovacia este de 700,00 EUR pe lună de la 1 ianuarie 2023. 

Securitatea socială  

Un angajat detașat în cadrul unei activități de prestări de servicii continuă să fie angajat în țara sa de reședință. 

În plus, datorită sistemului social armonizat al UE, angajații detașați plătesc contribuții sociale numai în țara de reședință. De altfel, în temeiul Regulamentului (CE) 883/2004, societatea care detașează trebuie să solicite instituției sociale competente eliberarea unui Certificat A1 pentru fiecare lucrător detașat 

Salariatul trebuie să aibă asupra sa respectivul document pe toată perioada detașării în străinătate. 

Misiuni cu o durată mai mare de 12 luni și încetarea detașării 

În conformitate cu secțiunea 5 alineatul (3) din Legea nr. 311/2001 Coll., în cazul în care durata unei detașări în Slovacia durează mai mult de 12 luni sau în cazul în care notificarea prelungirii unei detașări ar trebui să depășească 18 luni, relațiile de muncă ale lucrătorului detașat în cadrul unei prestări de servicii vor fi reglementate de Legea muncii slovace, reglementările speciale sau contractul colectiv relevant, cu excepția inițierii, stabilirii, încetării și încetării unui raport de muncă, exercitarea unei alte activități profesionale sau comerciale sau restricţiile privind activitatea profesională sau comercială după încetarea raportului de muncă. 

Dacă angajatorul gazdă înlocuiește un angajat detașat în Slovacia, durata perioadei de detașare include și întreaga perioadă înainte de înlocuire. 

Disponibilitatea documentelor  

Toate următoarele documente vor fi disponibile în timpul detașării la locul de prestare a muncii în Slovacia: 

  • o copie a contractului de muncă sau a documentelor relevante care confirmă raportul de muncă; 
  • o fișă de pontaj a timpului de lucru al angajaților detașați; 
  • evidența salariului plătit salariaților detașați în perioada detașării. 

Toate documentele aferente postării vor fi, de asemenea, păstrate la dispoziție pentru o perioadă de cel puțin 2 ani. 

Sancțiuni  

În conformitate cu § 19 și § 20 din Legea nr. 125/2006 Coll. În ceea ce privește Inspecția Muncii, autoritățile competente impun amenzi pentru: 

  • angajatori; 
  • lucrători independenți; 
  • persoane fizice. 

Autoritățile competente impun o amendă angajatorilor sau persoanelor fizice pentru: 

  • încălcarea interdicției de angajare ilegală de la 2 000 EUR la 200 000 EUR și, în cazul angajării ilegale a două sau mai multe persoane fizice în același timp, cel puțin 5 000 EUR; 
  • o activitate fără autorizație, certificat, licență sau permis, dacă pentru desfășurarea activității este necesară o autorizație, certificat, licență sau permis eliberat de Inspectoratul Național de Muncă, inspectoratul de muncă, persoană fizică sau persoană juridică în temeiul unei reglementări speciale, de la 300 EUR. până la 33 000 EUR; 

Inspectoratul Muncii ar putea aplica amenzi antreprenorilor pentru: 

  • încălcarea gravă a obligațiilor care decurg din reglementări de la 1 000 EUR la 200 000 EUR; 
  • nerespectarea obligației impuse de măsura de la 300 EUR la 100 000 EUR. 

Autoritățile competente ar putea impune amenzi în termen de doi ani de la data discutării protocolului privind rezultatul inspecției muncii. Și cel mai târziu în termen de trei ani din ziua încălcării obligației. 

În plus, sancțiunile pot include și: 

  • interdicții; 
  • retragerea autorizației; 
  • eliminarea certificatului și a licenței. 

Folosim cookie-uri pentru a ne asigura că iți oferim cea mai bună experiență de utilizarea a portalului și pentru a facilita navigarea.