Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat reprezintă ansamblul de principii, reguli și aplicații informatice având drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul național, care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare din sau în lanțul de aprovizionare, pe baza codului UIT.
Statul urmează să monitorizeze toate transporturile naționale de bunuri din categoriile de risc fiscal, iar la nivel internațional vor fi monitorizate toate mărfurile care intră sau ies de pe teritoriul țării. Cu aceste măsuri, transportatorii vor fi obligați să-și monteze echipamente de monitorizare GPS, dacă nu au deja.
Șoferul va fi obligat să pornească dispozitivul GPS înainte de a începe transportul pe teritoriul național și să îl oprească numai după livrarea bunurilor la destinația declarată sau după ce părăsește teritoriul național.
În plus, șoferul trebuie să prezinte, la solicitarea autorităților competente din cadrul ANAF sau Autorității Vamale Române, precum și la solicitarea polițiștilor, documentele care însoțesc transportul bunurilor monitorizate prin sistemul RO e-Transport, împreună cu codul UIT. În cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat utilizatorii au obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate, iar codul UIT sau codurile UIT însoțesc documentul de transport aferent acestora.
Lista operațiunilor clasificate drept transporturi rutiere supuse monitorizării:
- Achizițiile intracomunitare – de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare situat pe teritoriul național
- Livrările intracomunitare – de la locul de încărcare situat pe teritoriul național până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieșirea din România;
- Importurile – de la locul de import și până la locul de descărcare situat pe teritoriul național;
- Exporturile – de la locul de încărcare situat pe teritoriul național până la biroul vamal de export situat pe teritoriul național sau până la punctul rutier de trecere a frontierei, după caz;
- Livrările interne între doi operatori economici diferiți între două locații situate pe teritoriul național de la locul de încărcare până la locul de descărcare;
- Transportul bunurilor reprezentând transferul între gestiunile unui operator economic între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național;
- Tranzacțiile intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul național și care implică încărcări , descărcări și depozitări;
- Transportul pe teritoriul național al bunurilor returnate, care nu au făcut obiectul recepției, între operatori economici diferiți sau între un operator economic și o persoană fizică;
- Transportul pe teritoriul național al bunurilor în cadrul unor operațiuni comerciale reprezentând un non transfer și transportul bunurilor reprezentând stocuri la dispoziția clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) și art. 2701 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Cine trebuie să declare datele referitoare la transportul intern?
Obligația de a declara în Sistemul RO e-Transport datele privind transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat în România revine următoarelor categorii de utilizatori:
- furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne;
- operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deținute și transportate între locurile de încărcare și descărcare situate pe teritoriul național.
În cazul transportului internațional de bunuri, obligația declarării datelor îi revine:
- destinatarului înscris în declarația vamală de import sau expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export;
- beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Care sunt condițiile care impun declararea transportului în sistemul e-Transport?
- Vehicule cu masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone;
- Vehicule ce transportă mărfuri cu o greutate totală mai mare de 500 kg;
- sau
- Transportul de mărfuri cu o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, fără TVA.
Care sunt amenzile pentru nerespectarea reglementărilor?
Dacă șoferul nu prezintă codul UIT la cererea organelor competente, amenda este între 5.000 și 10.000 de lei.
Pentru netransmiterea detaliilor cursei prin GPS, de către transportator, amenzile pot fi între 20.000 și 100.000 de lei.
Aceste schimbări se vor implementa treptat. Folosirea acestei proceduri, și a codului UIT, va fi inevitabilă pentru transportatori.
Important! Prevederile ordonanței de urgență nu aduc atingere legislației privind protecția datelor cu caracter personal. Datele și informațiile cu caracter personal obținute în Sistemul RO e-Transport pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
IC CONSULTING