Austria continuă să aplice politica de limitare sau de interzicere a tranzitului camioanelor în Tirol, de-a lungul Axei Brenner, în pofida protestelor transportatorilor rutieri străini și a pozițiilor adoptate de guvernele din Italia și Germania. Mai mult, aceste interdicții au sporit începând cu data de 1 ianuarie 2023, prin excluderea unor scutiri.
Astfel, principala modificare impusă de statul Austriac se referă la camioanele articulate și autotrenurile cu motoare diesel Euro V, care, de la 1 ianuarie 2023, nu mai pot circula pe tronsonul Kufstein – Zirl al Autostrăzii A12. Urmare a acestei decizii, circulația este limitată la camioanele cu motoare diesel Euro VI, la vehiculele electrice (pe baterie sau alimentate hidrogen) și la vehiculele alimentate cu gaz natural (comprimat sau lichefiat).
Există și unele excepții de la aplicarea acestei hotărâri pentru camioanele care au ca destinație terminalele intermodale Hall și Wörgl, dar și pentru anumite tipuri de vehicule specializate, cum ar fi autobetonierele, autopompele de beton, camioanele aspirator, vehiculele de asistență rutieră și camioanele cu macara.
Totodată, de la 1 ianuarie 2023, camioanele cu motoare Euro V nu vor mai fi scutite de interdicția de a conduce în Kernzone și Erweiterte. În aceste zone, transportul sectorial este interzis și pentru vehiculele Euro VI înmatriculate înainte de 31 august 2018. În plus, toate vehiculele de transport de marfă trebuie să lipească pe parbriz un autocolant care să indice nivelul de emisii poluante (Abgasplakette).
Normele UE privind munca în transportul rutier
Uniunea Europeană a emis mai multe norme privind perioadele de conducere, perioadele de repaus și modul de înregistrare a acestora.pentru conducătorii unui vehicul greu de marfă de peste 3,5 tone sau un autobuz/autocar cu 10 sau mai multe locuri (inclusiv șoferul). Acestea trebuie respectate pe trasee mai lungi.
Conducătorii auto profesioniști trebuie să respecte aceste norme în toate țările UE, dar și în Elveția, Liechtenstein, Norvegia și Islanda.
Cât timp pot conduce?
- 9 ore pe zi (și de două ori pe săptămână până la 10 ore pe zi)
- 56 de ore pe săptămână (maximum 90 de ore în două săptămâni)
- în mod excepțional, cu o oră mai mult pentru a ajunge la domiciliu sau la sediul companiei atunci când începeți o perioadă de repaus săptămânal (sau cu două ore mai mult pentru a începe o perioadă normală de repaus săptămânal)
Important! Timpul de lucru include toate activitățile de transport rutier, precum:
- condusul
- încărcarea și descărcarea
- asistarea pasagerilor la urcarea și coborârea din vehicul
- curățenia și întreținerea tehnică
- supravegherea încărcării și descărcării mărfurilor
- formalitățile administrative
Timpii de odihnă
- 45 de minute pentru fiecare perioadă de conducere de 4 ore și 30 de minute (timp pe care îl puteți împărți în două pauze de 15 și 30 de minute)
- 11 ore pentru fiecare 24 de ore de serviciu, care pot fi împărțite în două perioade de repaus (una de 3 și alta de 9 pentru un total de 12 ore) sau o perioadă redusă de 9 ore de cel mult 3 ori între două perioade de repaus săptămânal
- 45 de ore continuu după 6 zile de conducere și cel puțin 24 de ore o dată la două săptămâni (dacă sunt compensate, înainte de sfârșitul celei de-a treia săptămâni, printr-o singură perioadă de repaus echivalentă adăugată altei perioade de repaus de cel puțin 9 ore)
ATENȚIE! În mod excepțional, puteți lucra până la 60 de ore pe săptămână, dar, în medie, nu puteți lucra mai mult de 48 de ore pe săptămână într-o perioadă de 4 luni.
Tahograful
Dacă vi se aplică normele privind perioada de conducere, trebuie să vă înregistrați fiecare deplasare cu tahograful. Angajatorul trebuie să păstreze evidențele timp de cel puțin un an – puteți obține o copie, la cerere. Autoritățile vă pot verifica tahograful oricând și oriunde, în trafic sau la sediul companiei.
În cazul în care perioadele de conducere nu sunt înregistrate corect, conducătorii auto sunt pasibili de sancțiuni și pot fi inițiate proceduri judiciare împotriva acestora.
Șofer detașat
Dacă, pentru perioade limitate de timp, lucrați ca șofer în țări din UE, altele decât țara în care este stabilit angajatorul dumneavoastră, aveți statutul de conducător auto detașat.
În această calitate, vi se aplică norme specifice în ceea ce privește cerințele administrative și salariul la care aveți dreptul.
De asemenea, există unele obligații administrative pe durata detașării, iar în cazul unui control în trafic, trebuie să fiți în măsură să prezentați:
- copie a declarației de detașare (în format electronic sau pe suport de hârtie)
- dovada operațiunii (operațiunilor) de transport care se desfășoară în țara UE gazdă
- înregistrările tahografului
- Formularul A1
Angajatorul trebuie să se asigure că dispuneți de documentele necesare și să se asigure că salariul dumneavoastră respectă normele naționale aplicabile conducătorilor auto din țara UE în care ați fost detașat. Aceasta înseamnă, de exemplu, salariul șoferului trebuie ajustat, dacă în țara în care se face detașarea acesta este mai mare decât în țara de origine.